De politie heeft donderdag 23 juni op de A59 bij Made en A58 bij Bergen op Zoom een verkeerscontrole gehouden. Daarbij werden 95 bestuurders bekeurd voor niet handsfree bellen, daaronder waren 40 vrachtwagenchauffeurs.
De controle was vooral gericht op afleiding in het verkeer waarbij de smartphone vaak voor veel afleiding en gevaarlijke situaties zorgt.
Overige bekeuringen
Naast de bekeuringen voor het bellen werden er ook nog andere boetes uitgedeeld. Zes bestuurders werden bekeurd voor het rijden over de vluchtstrook. Veertien automobilisten kregen een boete voor het niet dragen van een autogordel.
Afleiding
In het drukke en vaak onvoorspelbare verkeer moet je als automobilist al je aandacht kunnen concentreren op de weg. Gebruik van elektronische apparatuur leidt de aandacht af. Voor je eigen veiligheid en die van anderen is het daarom beter tijdens het rijden niet te bellen of je navigatie te bedienen. En tv of DVD kijken achter het stuur is natuurlijk helemaal af te raden.
Handheld bellen tijdens het rijden
Handheld bellen is wettelijk verboden en er wordt scherp op gecontroleerd. Daar zijn goede redenen voor. Want door het gesprek ben je niet alleen met je gedachten ergens anders dan bij de weg, maar je hebt ook slechts één hand beschikbaar voor het sturen en schakelen. Hier geldt maar één advies: niet doen!
Handsfree bellen tijdens het rijden
Handsfree bellen lijkt veiliger, omdat je beide handen aan het stuur hebt. Het is wettelijk toegestaan. Maar uit onderzoek blijkt dat ook handsfree bellen de aandacht sterk afleidt van waar je eigenlijk mee bezig moet zijn: het verkeer. En ook als je handsfree belt moet je op het scherm van de telefoon een nummer zoeken.
Wil je geconcentreerd achter het stuur zitten, dan is het aan te raden helemaal niet handsfree te bellen. Of in ieder geval zo min mogelijk.
Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden
Bij de meerderheid van alle ongevallen en bijna-ongevallen speelt enige vorm van afleiding of onoplettendheid een rol in de drie seconden voorafgaand aan het (bijna-)ongeval. Wanneer automobilisten er tijdens het rijden hun gedachten niet bij hebben, wordt hun reactietijd langer en vertonen ze afwijkend gedrag. Uit onderzoek blijkt dat telefoneren een sterker negatief effect heeft op de rijvaardigheid dan enkele glazen alcohol. Sms’en heeft zelfs nog grotere gevolgen dan bellen omdat hier meerdere types afleiding gelijktijdig plaatsvinden. Vooral de visuele afleiding is groot: automobilisten die tijdens het rijden sms’en spenderen 400% meer tijd met hun ogen van de weg dan automobilisten die niet sms’en. Bij het gebruik van de sms-functie blijken mensen langzamer te reageren op informatie en rijden ze langzamer, slingeren ze meer en kijken ze minder op de weg dan bij het gebruik van de belfunctie. Zij nemen hun omgeving minder goed waar en ook remmen ze later en harder, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.