Cybercriminelen misbruiken de recente aanval op sites van Nederlandse banken om phishingmails te versturen. Momenteel is er een nepbericht van ING in omloop waarin staat dat door internetfraude uw rekeninggegevens onvoldoende beveiligd zijn. U wordt gevraagd op een link te klikken om uw gegevens te beveiligen. Doe dat niet, maar verwijder het bericht!
Het bericht is een duidelijk geval van phishing: een vorm van internetfraude, waarmee fraudeurs proberen achter uw bankgegevens te komen. In phishingberichten wordt u gevraagd om persoonlijke gegevens, zoals uw naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummer of inloggegevens van uw bank. Of u wordt gevraagd op een link te klikken. Onthoud dat uw bank nooit via e-mail, telefoon of sms om persoonlijke gegevens zal vragen. Ook zal uw bank u nooit via een onpersoonlijk bericht vragen een nieuwe website te testen, de veiligheid van internetbankieren te testen of mee te werken aan een update van internetbankieren. Krijgt u zo’n verzoek? Ga hier dan dus niet op in.
Hoe herkent u een phishingbericht?
Krijgt u een bericht van een bank en twijfelt u aan de echtheid ervan? Wees alert als:
1. U gevraagd wordt om op een link te klikken of persoonlijke gegevens door te geven
2. Het bericht niet aan u persoonlijk is gericht, maar begint met een algemene aanhef. Criminelen weten uw naam namelijk niet.
3. Het bericht in gebrekkig Nederlands is geschreven.
4. De boodschap een dreigende toon heeft. U moet bijvoorbeeld direct reageren anders wordt uw account opgeheven.
Bent u toch slachtoffer geworden van phishing? Laat dan uw rekening zo snel mogelijk blokkeren bij uw bank. En meld het bij de politie via telefoonnummer 0900-8844 (lokaal tarief).
Voorbeeld van een nepmail van ING: